Print

Kijkshop: nu ook mobiele strategie voor tablet

 

Wat doe je als webwinkel op de tablet? Pas je alleen de desktopversie van je website aan het kleinere formaat aan of kies je voor een aparte tabletstrategie? Kijkshop.nl deed het laatste, al was er vooraf wel twijfel of die beslissing juist was.

 

Steeds meer consumenten doen hun online shopping op smartphone of tablet. Bij Kijkshop.nl komt inmiddels de helft van de toeloop van deze beide mobiele kanalen. En dat terwijl deze webwinkel zich tot twee jaar geleden nog volledig richtte op desktopgebruikers. ‘In 2013 besloten we om de mogelijkheden op het gebied van mobiel te verkennen’, blikt Remy da Thesta, Manager Marketing & Communicatie Digital van Kijkshop.nl terug. ‘Daarbij keken we eerst naar smartphone – daar zat het grootste probleem qua conversie.’

 

Via juwelierswebwinkel Lucardi.nl - dat van dezelfde eigenaar is als Kijkshop.nl - kwam Da Thesta terecht bij NextChapter. Deze ontwikkelaar van e-commerce software werkt met concepten die channelgebonden zijn. ‘Met alleen het responsive maken van je website ben je er niet’, legt Michiel Bestebroer van NextChapter uit. ‘Daarmee past de website zich alleen maar automatisch aan het juiste beeldformaat aan. Maar als je je website adaptive maakt, hou je per channel rekening met meer dingen, waaronder techniek en snelheid. Bij de smartphone is het bijvoorbeeld belangrijk dat deze - ook als het toestel draait op een 3G-netwerk - beelden binnen twee tot drie seconden volledig kan inladen. Dat kan met ons platform omdat het - in tegenstelling tot veel andere platforms - niet is gebouwd database query maar op zoektechnologie. Dat is veel minder belastend voor de server en houdt de snelheid hoog.’

 

Interne discussie

Voor Kijkshop.nl was de keuze in de nazomer van 2013 snel gemaakt. ‘We gingen voor de adaptive-oplossing, mede omdat we in december dat jaar live wilden zijn’, aldus Da Thesta. ‘Als we zouden kiezen voor een responsive website zou deze helemaal op de schop moeten. Dat zou qua tijd niet haalbaar zijn.’

 

Na de positieve ervaringen met de smartphoneversie ging in oktober 2014 de tabletsite live. Al ging daar wel een interne discussie aan vooraf. ‘Misschien voldoet de desktopversie wel voor de tablet, werd hier ook wel gedacht. Maar uiteindelijk bleek dat je dan toch blijft zitten met zaken die nèt niet goed zijn, zoals het design en de bedienbaarheid.’

Inmiddels is Kijkshop.nl tevreden over de keuze voor zowel een aparte smartphone- als tabletstrategie. Da Thesta: ‘De conversie op de tabletversie is met vijftien tot twintig procent verhoogd. Uiteindelijk willen we die op dezelfde hoogte krijgen als op de desktopversie. Op de smartphone is de conversie met honderd procent gegroeid.’

 

Terugkijkend concluderen beide partijen dat een goede voorbereiding het halve werk is. ‘De webwinkel van Kijkshop.nl is hoogwaardig en geavanceerd’, zegt Bestebroer. ‘Die hebben we voorafgaand aan de operatie dus heel scherp geanalyseerd. Techniek blijft een valkuil.  Wij werken met Software as a Service: de techniek is voor alle klanten centraal gebouwd. Maar het stukje maatwerk aan de achterkant, het integreren van ons platform met de webshop, dat moet vlekkeloos verlopen. Daarom is een intensieve voorbereiding voor ons heel belangrijk.’

 

De smartphone- en tabletsites zijn aparte mobiele sites die één op één zijn overgenomen van de desktopsite. ‘Maar met uitzondering van de custom made merk- en actiepagina’s die buiten het stramien van de site vallen’, erkent Bestebroer. ‘Dat is technisch nog niet mogelijk, dus die zijn buiten de boot gevallen.’ Het gaat om in totaal zo’n dertig pagina’s. ‘Je kunt je met recht afvragen hoe erg dat wegvallen is. Want wil je die merk- en actiepagina’s überhaupt ook mobiel beschikbaar stellen? Of past het juist in de adaptive-benadering om dat niet te doen?’ Ook hebben de mobiele sites nog een probleem met een iframe – een link naar een externe pagina. ‘Die heeft een vaste breedte, gericht op desktopgebruik en kunnen niet worden aangepast. Nog niet, want we werken aan een oplossing hiervoor.’

 

Een opmerkelijke verandering voor Kijkshop.nl is dat klanten nu met de website in de hand de fysieke winkel kunnen binnenlopen en daar op hun eigen manier hun voordeel mee kunnen doen, vertelt Da Thesta. Al is die ervaringen wel even wennen voor Kijkshop. ‘Wij bieden veel mogelijkheden van betaling, ook achteraf betalen. Klanten kunnen online een artikel bestellen, kiezen voor de optie Shop & Haal Op en het artikel even later ophalen in de winkel – zonder vooraf te betalen..’ Een nieuwe , hybride manier van kopen, benadrukt Bestebroer. ‘Dat is de nieuwe werkelijkheid.’

 

Over Kijkshop

Kijkshop exploiteert naast meer dan honderd winkels de webwinkel Kijkshop.nl. Het assortiment is ingedeeld naar vier belevingswerelden: Vrij & Actief, Koken & Wonen, Media & Bellen en Mooi & Verzorgd. De eerste Kijkshop werd in 1973 geopend in ’s-Hertogenbosch.

Kijkshop is sinds 2007 eigendom van het Zweedse Klockgrossisten i Norden AB (KIN), de grootste verkoper van horloges in het Noorden van Europa. KIN is sinds 2006 actief op de Nederlandse markt na de overname van juweliersketen Lucardi.