Print

Factsheet

 

Kijkshop, waarvan het hoofdkantoor is gevestigd in Zaltbommel, exploiteert naast winkels door heel Nederland ook de webwinkel www.kijkshop.nl en heeft B2B oplossingen voor loyaliteit- en Kerstbeloning. Het diverse assortiment is ingedeeld naar vier ‘belevingswerelden’, te weten: Vrij & Actief, Koken & Wonen, Media & Bellen en Mooi & Verzorgd. Het assortiment is overzichtelijk en actueel waarbij Kijkshop voor de consument een voorselectie maakt en de beste artikelen in vele categorieën glashelder presenteert. In de webshop Kijkshop.nl is een nog ruimer aanbod verkrijgbaar. Kijkshop heeft dominante marktaandeelposities in diverse subgroepen zoals (prepaid) mobiele telefoons, huishoudelijke apparaten en persoonlijke verzorging. Iedere twee à drie weken valt bij vier à vijf miljoen huishoudens de Kijkshopfolder in de bus met diverse aanbiedingen.

 

Chronologie

 

1973
De eerste Kijkshop wordt in ’s-Hertogenbosch geopend. De unieke Kijkshop-formule 'non-food artikelen achter glas' heeft zijn oorsprong in het spaarzegelsysteem van supermarktketen De Gruyter. Zij stelden de artikelen die men kon sparen ten toon in vitrines in de supermarkt. Dit was zo’n succes dat de vitrineformule werd ontwikkeld als winkelformule.

 

1976

Kijkshop gaat samenwerken met Sellers&Sellers. Een soortgelijke winkel, opgezet door de heer Ten Horn die eerder werkzaam was voor Kijkshop en verantwoordelijk was voor de Kijkshop-formule.

 

1977

In januari neemt Vendex, onder leiding van directeur Ten Horn, Kijkshop over. Er ontstaat een winkelketen van 16 winkels. In februari groeit het aantal winkels tot 23, door overname van de soortgelijke cadeauwinkels Lita van Albert Heijn. Kijkshop heeft dan een landelijke dekking en start met de vier-zeswekelijkse verspreiding van een landelijke folder.

 

1980

Het aantal Kijkshopwinkels groeit tot 37. Het hoofdkantoor verhuist van Tilburg naar ’s-Hertogenbosch.

 

1983

Het hoofdkantoor verhuist naar Zaltbommel, waar het tot op heden nog steeds gevestigd is.

 

1984
In België opent Kijkshop een variant onder de naam Best-Sellers. De formule slaat goed aan.

 

Jaren 80
Kijkshop is de grootste goudverkoper van Nederland. Opening pilotwinkel in het Duitse Düsseldorf onder de naam ProVisapilot. Een variant op de Kijkshop-formule, die niet blijkt aan te slaan bij het Duitse publiek. Binnen een jaar wordt de pilot beëindigd.

 

1995
Water bedreigt het hoofdkantoor in Zaltbommel, het peil in de Waal staat zo hoog dat de dijken dreigen door te breken. Het hoofdkantoor en magazijn worden noodgedwongen elders in het land ondergebracht.

 

1996
Kijkshop opent het 125e winkel in Heerhugowaard. In deze tijd ondergaat Kijkshop ook een Restyling, waarbij de oorspronkelijke kleuren groen, geel en bruin worden losgelaten. Kijkshop presenteert zich voortaan in rood, grijs en wit. Het aantal vestigingen in België is gegroeid tot 24. In Luxemburg zijn er inmiddels drie vestigingen.

 

1999
De internetshop www.kijkshop.nl wordt gestart, een nieuwe manier om de consument op maat te bedienen.

 

2002
Kijkshop gaat zich concentreren op de exploitatie in Nederland en sluit de minder rendabele winkels in België en Luxemburg.

 

2003
Kijkshop wordt 30 jaar. Voor moederdag wordt Bijoux geïntroduceerd, bestaande uit eigentijdse
sieraden en modeaccessoires.

 

2005
De webwinkel wordt door het Nederlandse publiek uitgekozen tot beste webwinkel in de categorie Warenhuizen en ontvangt daarvoor de Thuiswinkel Award 2005.

 

2006
Kijkshop gaat een commerciële alliantie aan met Tchibo, een Duitse textielgigant met 60.000 verkooppunten. Als pilot worden in een aantal winkels koffie- en gebruiksartikelen van Tchibo verkocht.

 

2007
Kijkshop heeft vanaf 1 juni een nieuwe eigenaar: het Zweedse Klockgrossisten i Norden AB (KIN). KIN staat onder leiding van Ayad Al Saffar, die in 2006 verkozen is tot Zweeds zakenman van het jaar. Klockgrossisten is de grootste verkoper van horloges in het Noorden van Europa met meer dan 1 miljoen stuks per jaar. Het bedrijf heeft van oudsher een grossierfunctie, maar is daarnaast ook eigenaar van de juweliersketen Ur & Penn met 62 vestigingen in Zweden. KIN is sinds 2006 actief op de Nederlandse markt na de succesvolle overname van juweliersketen Lucardi.

 

2009
De leiding van Kijkshop in Nederland is sinds december 2009 in handen van Frank Pruijn, COO.

 

2011
Kijkshop B.V. is een exclusieve samenwerking aangegaan met de firma Compacon. De firma Compacon heeft een nieuwe activiteit, genaamd 'Compacon Loyalty', geïntroduceerd.

Kijkshop B.V. opent haar eerste Kijkshop Nieuwe Stijl filiaal te Amsterdam. Duurzaamheid, overzicht en gemak staan centraal in het vernieuwde winkelconcept, dat de komende jaren
wordt uitgerold naar andere filialen. De vitrines, waar Kijkshop om bekend staat, blijven het hart van de inrichting vormen. Tal van elementen zijn hieraan toegevoegd, zoals de integratie van het online-assortiment.

 

De voordeelsite VanVoordeel.nl van RTL Nederland is een exclusieve samenwerking met Kijkshop.nl aangegaan.

 

2012

Kijkshop heeft in juni een compleet nieuwe website gelanceerd. Het online productassortiment zal worden uitgebreid door middel van dropshipment.

 

2013

Peter Timofeeff opent in januari de online shop van Buienradar, Buienradarshop.nl. In samenwerking met Kijkshop biedt Buienradar Shop klanten 24 uur per dag, 7 dagen per week het gemak aan om vanuit huis weergerelateerde producten te kopen.

 

Kijkshop biedt vanaf februari haar klanten de mogelijkheid om binnen een uur na het plaatsen van een internetbestelling, de bestelling af te halen in één van haar winkels.

 

Kijkshop heeft op donderdag 25 april de deuren van een nieuwe winkel in het voormalige Expo pand aan de Heuvelstraat in Tilburg geopend. Het betreft een compleet nieuw winkelconcept waarin on- en offline winkelen volledig samenkomen.

 

Kijkshop bestaat in oktober 40 jaar! In samenwerking met 100%NL is er een magazine uitgebracht rondom dit jubileum en de consument profiteert mee middels diverse consumentenacties.

 

2015

De proef voor de bezorgwijze ‘Same Day Delivery’is geslaagd. Klanten die in de online of fysieke winkel iets bij Kijkshop bestellen kunnen het binnen twee uur thuisgeleverd krijgen in alle grote steden van Nederland. In de loop van 2016 zal deze service gelden voor alle regio’s in Nederland.

 

Kijkshop is in maart overgenomen door de Zweedse private equity firma listérus & partners Capital Advisors en zal verder worden doorontwikkeld in de richting van een toonaangevende retailketen met een sterke consumentgerichte focus en omni-channel groeistrategie.

 

2016

Interim directie -Jeanine Holscher CEO, René de Lege CCO, Cees van Wijngaarden CFO- geeft tijdelijk sturing aan veranderingsproces Kijkshop.

Redesign huisstijl met nieuwe pay-off “kijk. kies. klaar.”

Mike Duppen neemt als vaste Chief Operating Officer van Kijkshop de operationele leiding.